Wat kun je doen aan de overvloed van wensen op het gebied van CRM?
Ik ga nu tweeënhalf jaar als adviseur op bezoek bij (potentiële) klanten om ze wegwijs te maken in het gebruik van onze eenvoudige CRM oplossingen. Het terug brengen van een klant naar de basis blijft het moeilijkste deel van mijn vak. Het lijkt er op dat wanneer mensen het woord CRM horen, dat ze plotseling overstromen van wensen op dit gebied.
Geen behoefte aan eenvoudige CRM oplossingen
Eenvoudige CRM oplossingen behoren niet tot deze wensen van klanten. Zij zijn op zoek naar allerlei functionaliteiten die het systeem moet kunnen. Probeer dan maar eens het enthousiasme van de mensen te temperen en ze te overtuigen dat 90% van hun wensen in de praktijk niet gebruikt zullen worden. Sjors van Leeuwen schreef een heel toepasselijk stuk over mislukte CRM implementaties op managementsite.nl, en ik denk dat veel bedrijven hier wat van kunnen leren.
Geen ja zeggen op alle vragen
Afgelopen week was het weer eens raak. Ik had een afspraak met een potentiële klant en het uitgebreide wensenpakket kwam op tafel. Toen ik op een aantal wensen “nee” antwoordde of vroeg: “Hoeveel omzet loop je mis als je dit niet tot je beschikking hebt?” reageerde de klant verrast. Een softwarebouwer zegt toch altijd ja op alle vragen?
Kracht van onze CRM oplossingen
Bij Blisss Verkoopapps doen we dit dus niet. We proberen de klant echt te helpen en goed met hem mee te denken, zodat er straks niet een enorm CRM pakket staat dat niet wordt gebruikt. Een dag na mijn presentatie belde de directeur van de potentiële klant mij op om me te complimenteren over onze heldere kijk op CRM. Het had hun ogen geopend en ze wilden het verdere traject graag met ons aangaan. Kijk: dat geeft mij weer nieuwe energie om deze visie voort te zetten en ook eens “nee” te zeggen tegen vragen van klanten, puur uit bescherming van de klant, maar ook voor de eenvoud van onze CRM oplossingen die ze juist zo krachtig maken.