Wat elke organisatie moet weten over goed zaken doen
Als verkoper weet ik dat het goed is om af toe iets in te kopen, zodat je goed begrijpt waar een koper eigenlijk behoefte aan heeft. Onderstaande ervaring bevestigde dit voor mij andermaal.
Zaken doen als stukadoor
Afgelopen week moesten we voor ons nieuwe huis een stukadoor uitzoeken. Op werkspot hebben wij twee stukadoors geselecteerd met goede referenties en een goede prijs-kwaliteit verhouding. Vorige week hebben wij de twee uitgezochte stukadoors ontvangen in ons nieuwe huis, zodat de heren een goed onderbouwde offerte konden maken.
Stukadoor nummer één
De eerste stukadoor was stipt op tijd, kwam met een vrolijke smile binnen en was zeer behulpzaam. Hij stelde uiteraard kritische vragen over onze wensen, deelde wat tips en trucs maar bood vooral oplossingen. Aan het eind van de ronde had hij een goed beeld van de mogelijkheden en binnen drie dagen hadden wij een goed onderbouwde offerte op de mail.
Stukadoor nummer twee
De tweede stukadoor kwam 15 minuten te laat, dat kan natuurlijk gebeuren. Vervolgens hoorde we bij elke kamer die hij binnenliep een zucht en een hoop negatieve ervaringen met “dit soort muur” en dat het allemaal niet makkelijk ging worden. Hij maakte ter plekke een offerte (hij riep eigenlijk gelijk een prijs) en was snel weer vertrokken.
Keuzemoment
Het zal u niet verbazen wie de offerte gewonnen heeft. Als je nieuw werk en nieuwe klanten niet als een mooie, leuke en nieuwe uitdaging ziet maar als moeilijke verplichting zul je die verplichting ook niet veel tegenkomen!
Onze basis van goed zaken doen
Onze softwareprojecten proberen wij ook altijd met oplossingen, kritische vragen en een goed onderbouwd verhaal aan te vliegen. Dat is de basis van goed zakendoen. En een mooie volle glimlach maakt dit verhaal in mijn ogen helemaal af.