8 Tips om ervoor te zorgen dat uw medewerkers graag werken met een CRM-systeem

De afgelopen jaren ben ik met veel bedrijven in gesprek gegaan over het onderwerp CRM. Wat opvalt is dat elk bedrijf zijn eigen wensen heeft. Toch zijn er een aantal basisregels die bepalen of uw CRM-systeem een succes wordt of niet. Ik heb ze hieronder opgesomd:

  1. Houd het simpel en zorg dat de gebruikers echt weinig handelingen hoeven te doen.
    Vaak zijn de gebruikers van een CRM-systeem verkoopmedewerkers en dat zijn meestal niet de mensen die administratie fijn vinden. Houd het simpel, zodat niemand het als een belasting ziet
  2. Start met een goed gevuld klantenbestand.
    crm-systeemIndien gebruikers bijvoorbeeld een klant niet kunnen vinden, kan dit een reden zijn voor hen om het CRM-systeem niet te gebruiken. Een goed gevuld CRM-systeem nodigt uit om mee te werken en geeft geen reden om het niet bij te houden
  3. Maak duidelijk dat de gebruikers er zelf beter van moeten worden.
    Het CRM-systeem is geen controlemiddel van de manager, maar een hulpmiddel voor de gebruiker dat leidt tot meer omzet
  4. Maak een keuze wat u allemaal wilt vastleggen en maak hier generieke afspraken over.
    Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruiken van vaste percentages bij de verkoopkansen. Als iedereen dezelfde percentages aanhoudt is het een stuk eenvoudiger om werk van elkaar over te nemen bij vakantie of ziekte
  5. Gebruik de verkooppijplijn tijdens het verkoopoverleg als leidraad.
    Hiermee laat u zien dat het CRM serieus genomen wordt en dat uw medewerkers het niet voor niets invullen
  6. Sla op zijn tijd met de vuist op tafel wanneer mensen het CRM-systeem niet invullen.
    Het kan demotiverend werken voor medewerkers als hun collega’s die weigeren het CRM-systeem bij te houden dit ongestraft kunnen doen. Laat merken dat het CRM-systeem hét handvat is voor uw verkooporganisatie
  7. Enthousiasmeer de mensen door de mensen die het CRM-systeem goed invullen te belonen.
    Dit kan bijvoorbeeld door per (half) jaar de beste gebruiker te belonen met een weekendje weg of een etentje. U kunt het ook koppelen aan de bonus van uw verkoopmedewerkers.
  8. Gebruik als manager het CRM-systeem ook actief.
    Goed voorbeeld doet volgen, dus laat uw medewerkers zien dat u het CRM ook actief als hulpmiddel gebruikt.

Het lijkt misschien een hele lijst, maar als u deze punten vanaf begin af aan goed regelt, zult u zien dat het CRM-systeem door iedereen wordt gebruikt.

Ik wens u allen fijne feestdagen toe en veel CRM plezier in 2016!